Är vissa kulturer bättre än andra?

ÄR VISSA KULTURER BÄTTRE ÄN ANDRA?
”Att ens ställa rubrikens fråga är löjligt. Likväl gör Expo Skola det (liksom många andra likasinnade). Samtidigt, kolla på länken, pekar Expo Skola ut Sverigedemokraterna som de enda, och helt puckade, företrädarna för uppfattning att den svenska kulturen är överlägsen vissa andra kulturer. Indirekt talar de därmed om för svenska folket att Sverigedemokraterna är de enda företrädarna för en sanning som är uppenbar för envar. De skjuter sig i foten, dårarna.” …… ”Jag blir inte kines för att jag, liksom många kineser, anser att jorden är rund.”

DET GODA SAMHÄLLET

8-26-13_11971

Patrik Engellau

Jag frågar Google om Sverige är ett mångkulturellt samhälle, och den hjälpsamme IT-jätten skickar mig till sajten Expo Skola för att jag ska få ett genomtänkt, vederhäftigt och lättförståeligt svar.

Så här förklarar Expo Skola:

Ett mångkulturellt samhälle är idén om att ett samhälle fungerar och utvecklas till det bättre genom att människor med olika kulturella influenser bygger upp det samhället. Sverige ses som ett sådant samhälle.

Expo Skola ger ett exempel för att skolbarn (och en irrande vuxen som jag) ska kunna förstå:

Spagetti med köttfärssås kommer ursprungligen från Italien men många skulle säga att det är en svensk nationalrätt. Ingår maträtten i svensk kultur?

Under rubriken Att diskutera ställer Expo Skola ett antal frågor, till exempel ”Är vissa kulturer bättre än andra?”. Det där med spagettin ger mig en känsla av att Expo Skola menar att rätt svar är ”nej”. Med tanke på att Expo Skola…

View original post 445 fler ord

